Partiolaisten vilkkain varainhankinta-aika on syksyllä, kun adventtikalenterien myynti alkaa 15. lokakuuta. Niin pienet kuin isommatkin partiolaiset kävelevät pian adventtikalenterinippujen kanssa ympäri lähiöitä, kauppojen pihoja ja ostoskeskuksia. Partion some ja muu viestintä täyttyy loka-marraskuussa adventtikalentereista, mutta mikä on tämä legendaarinen tuote ja miksi sitä oikeastaan myydään?

Partiolaiset toivat kalenteriperinteen Suomeen

Kyseessähän on pitkä perinne. Suomalaiset partiotytöt toivat kalenteriperinteen Suomeen vuonna 1947 ja sen jälkeen partiolaisten adventtikalenteri on ilmestynyt joka vuosi. Tätä perinnettä ei ole tehty rikottavaksi.

Kalenteri täynnä yllätyksiä ja perinteitä

Adventtikalenterilla on ihan oma fanikunta, joka seuraa kalenterin omaa somea. Kalenteri ilahduttaa ihmisiä vuodesta toiseen ja sen yllätyksellisyys ihastuttaa monia. Kalenterit myös jäävät mieleen ja monet muistelevat edelleen eräänä vuonna kalenteriluukkuun eksynyttä yllätyskamelia. Tietyissä luukuissa on vuosittain samat aiheet, joita fanit odottavat näkevänsä.

Myyntituotot lasten harrastustoimintaan

Kalenteri maksaa 10 euroa. Adventtikalenterien myyntituotto käytetään kokonaisuudessaan partiotoimintaan. Suuri osa tuotosta tulee suoraan omalle lippukunnalle. Onpa sitten keväällä upeaa nauttia vaikkapa kunnostetusta kolosta tai uudesta soutuveneestä, kun syksyllä on ensin kerätty tuottoja yhdessä koko lippukunnan voimin.

Kolme partiolaista kahden adventtikalenterin kanssa.
Kuva: Netta Hautamäki

Partiossa on joulu melkein joka päivä

Seuraavan vuoden adventtikalenterin suunnitelmat laitetaan käyntiin jo ennen kuin edellisen kalenterin luukut on ehditty avata loppuun. Adventtikalenteri on kiistämättä yksi tärkeimpiä partiolaisten tuotteita. Se vaatii tarkkaa ja pitkäjänteistä suunnittelua ja kuvittajalla on tarkat ohjeet.

Joulutarina täydentää kalenterin tarinaa

Adventtikalenteri elää ajassa. Vaikka perinne on pitkä, adventtikalenteri ei ole jämähtänyt 40-luvulle. Myyntiä ja itse tuotetta kehitetään jatkuvasti. Viime vuosina kampanjaan ovat tulleet mukaan esimerkiksi kuunneltava tai luettava joulutarina sekä mahdollisuus myydä kalentereita maksupäätteiden avulla.