Kokemuksia

EB elämyksenä

”EB on sadan prosentin varmuudella huikein partiokokemukseni. Vielä kerran sain tuntea oloni vapaaksi sudenpennuksi. Onnellisin heinäkuu mahtavien tyyppien kanssa!” Sveitsi 2019

”EB on kevyesti siisteintä, mitä olen partiossa tehnyt. Saavutin matkalla sellaisen huolettoman onnellisuuden tilan, jollaista en ole ennen kokenut. On myös uskomatonta, millainen yhteishenki 40 ihmisen eri-ikäiseen joukkoon voi syntyä, ja miten paljon se tuntui perheeltä.” Sveitsi 2019

”EB oli minulle hyvin antoisa reissu ja uskon että sitä se on kaikille, jotka uskaltavat heittäytyä hetkeen ja luottavat että lopulta kaikki selviää aikanaan.” Sveitsi 2019

Syitä hakea EB:lle

”Hain EB:lle, vaikken tiennyt siitä melkein mitään. Halusin kokea ja tehdä jotain uutta ja jännittävää, ja tietysti tutustua uusiin ihmisiin. Ja kaikki tämä todellakin toteutui!” Sveitsi 2019

“Hain EB:lle ensisijaisesti haastavalta tuntuvan vaelluksen takia, mutta vieläkin upeampaa oli lopulta kuukauden bussimatka 40 huipputyypin kanssa.” Unkari 2017

Kohtaamisia paikallisten kanssa

”Mieleenpainuvin majapaikkamme oli hevostila, jonka omistaja kisasi vanhanaikaisilla hevosvaunuilla ympäri Eurooppaa. Hän oli päässyt kättelemään jopa Englannin kuningatarta voitettuaan isot kisat, ja vielä useamman kerran. Omistajapariskunta asui tallin sisällä olevassa asunnossa. Pääsimme tallin suihkuun ja saimme nauttia useamman ruuan tallin pihalla. Pieni sisäinen heppatyttö kiljui innosta, kun kömmimme illalla telttaan tallin takana.” Sveitsi 2019

“Mieleenpainuvin kokemus oli paikallisten nuorten grillijuhlat, joihin pääsimme parin sattuman kautta mukaan vaelluksen viimeisenä iltana. Nuoret osasivat vaihtelevasti englantia, mutta kaikkien kanssa oli nastaa tutustua ja tuntea ystävyyttä!” Unkari 2017

“Törmäsimme vaelluksella surkeiden sattumusten kautta vahingossa unkarilaisiin partiolaisiin, jotka majoittivat meidät luokseen. Erittäin rankan ja kuuman päivän päätteeksi pääsimme pesulle, syömään ja yhteisen iltanuotion ääreen. Pääsimme oikeasti tutustumaan paikallisiin ja partiokulttuuriin! Seuraavana päivänä vaelsimme lippukunnan leirille ja osallistuimme iltaohjelmaan ja lipunlaskuseremoniaan.” Unkari 2017

”Olimme sveitsiläisessä maalaistalossa illallisella ja kävi ilmi, että perheen äiti harrastaa perinnemusiikkia. Tovin juteltuamme hän lopulta jodlasi meille iltalaulut!” Sveitsi 2019

”Keskipäivän aikaan juomapullomme alkoivat olemaan hieman tyhjät. Päätimme helteen pakottamina pyytää vettä eräältä vanhalta rouvalta, joka touhusi pihallaan. Pääsimme täyttämään pullomme autotalliin. Samalla hänen miehensä toi meille limonadia ja kivennäisvettä ja sekoitti ne meille. Hetken päästä istuimmekin heidän ruokapöydässään, kun he valmistivat meille perunamuusia ja sveitsiläistä makkaraa. Saimme jälkiruuaksi limonadia, jäätelöä ja suklaata. Kaiken kukkuraksi ainoa yhteinen kielemme oli ranska, jota parini oli muutaman vuoden opiskellut. Visiitti oli varmasti mieleenpainuva meille kaikille neljälle.” Sveitsi 2019

Itsensä voittaminen vaelluksella

”Vaellusosuus oli sekä fyysisesti että henkisesti raskas. Aluksi kaikki tuntui oudolta ja jännittävältä, mutta muutaman päivän kuluttua kaikesta tiedottomuudesta ja yllätyksellisyydestä alkoi nauttimaan. Onneksi vaelluspari oli tsemppaamassa ja työntämässä eteen päin, kun itsellä askel tuntui raskaammalta.” Sveitsi 2019

”Vaellusosuus näytti, että halutessani pystyn mihin vain. En ole koskaan ollut urheilullinen, vaan enemminkin arki- ja hyötyliikkuja. Siksi minua jännittikin etukäteen, miten kuntoni riittäisi. Jaksoin kuitenkin hyvin, enkä kokenut, että yleiskunnon olisi tarvinnut olla juurikaan parempi. Tämä siis rohkaisuna niille, jotka pohtivat omaa jaksamistaan vaelluksella: ei todellakaan tarvitse olla himoliikkuja tai supervaeltaja, pieni jääräpäisyys tuntui olevan suuremmaksi hyödyksi.” Sveitsi 2019

”–Sadan kilsan taitteessa minulle iski todellisuus vaelluksen fyysisestä rankkuudesta, kun jalkojen nivelet alkoivat kipuilla. Kivun lisäksi iski pelko siitä pystynkö vaeltamaan loppuun asti loput sata kilometriä. Onneksi sitä ei ollut yksin vaeltamassa vaan pystyi vaellusparin kanssa jakamaan fiiliksiä ja maaliin asti päästiin. Vaellus testasi monilta osin omia voimia ja näin jälkeenpäin on myönnettävä, että vaelluksen rankkuus kokonaisuudessaan yllätti, mutta kokemuksena en vaihtaisi sitä mihinkään. Olen iloinen, että hain ja lähdin reissuun mukaan, kun sellainen tilaisuus ilmaantui.” Sveitsi 2019

Elämää vaelluksen jälkeen

“Parasta oli kokeilla kaikenlaista uutta aktiviteettia, mitä ei itse edes keksisi kokeilla. Mutta hyvällä porukalla se on vaan hauskaa!” Unkari 2017

”Reissun loppua kohden alkoi väsymys ja sen aiheuttama euforia lisääntyä. Välillä reissuonni kääntyi ylikierrosten puolelle, ja koin kotimatkalla muutamia uskomattomia levottoman huumorin ja infernaalisten hepuleiden hetkiä. Omanlaisia onnenhetkiään nekin!” Sveitsi 2019

”Takapenkin ukulelejamit, jotka kaverin kaivaessa suukappalesoittimen esiin levisivät hysteeriseksi naurukohtaukseksi pitkin bussia. Bussijamien fiilistä ei voita mikään!” Sveitsi 2019

Lisää kokemuksia EB:ltä voit lukea kesän mittaan EB:n Facebookista ja Instagramista.

Löytyykö sinulta tietoja, muistoja tai kuvia aikaisemmilta EB-matkoilta ja haluaisit jakaa ne myös muille? Ota yhteyttä hanna.kouhia@partio.fi